onsdag den 28. maj 2014

SKORA core - Trailglove i en liret udgave!! 


Jeg har nu i en længere periode har fornøjelsen af at løbe i et par Skora Core, og det har bestemt været en fornøjelse og er det stadig.
Det første jeg lagde mærke til da hoppede i skoen, var hvorledes skind overdelen på skoen bare folder sig efter sig om ens fod, virkelig lækker fornemmelse og efterlod én med indtrykket af en sko, der bare kunne løbe til verdens ende uden problemer.
Skoens sål er yderes fleksibel og følger fodens bevægelser, Ifølge Skoras hjemmeside er højden på sålen 8 mm  (11 mm med indlægssål) og med zero drop. Materialet sålen er lavet af, er en type EVA skum, som de kalder IBR (Injection Blown Rubber). Højden kan jeg ikke vurdere om er 8 eller 11 mm, men en ting er sikkert jeg synes at skoen efterlader én med indtrykket af at have kontakt til underlaget man løber på, hvilket er et krav for mig til at vælge en løbesko.


Sålens materiale føles på ingen måder som om det er lavet af EVA skum, det er hårdt og alligevel eftergivende samt letter end en sål fra fx. Vivobarefoot. Holdbarheden af sålen syntes jeg faktisk er ret overraskende, da jeg har løbet en hel del km i dem samt brugt dem til at gå med til hverdag og alligevel er der ikke nævneværdigt slidtage på sålen.

Vægten for en sko i størrelse 40 presser min elektronisk køkkenvægt op på 204 gram, fin vægt eftersom der er anvendt gedeskind til overdelen, nok ikke det letteste materiale valg, men klart et af de mere lækre af slagsen! Personligt har jeg ikke oplevede at skoen blev for varm at løbe i - løber altid med Uld sokker enten Teko, Smartwool eller Ashmei. Tværtimod gør skindet at overdelen smyger sig om ens fod og virker utrolig lækker at løbe og gå i. De fleste har jo nok oplevede at ens sko begynder at lugte lidt grimt efter nogle måneders brug, men jeg ved ikke hvad Skora har gjort ved skoen, men skoen lugte ikke! 
Hvis du skal ud og have et par Skora, så prøv dem først, da de er meget store i størrelsen, personligt bruger jeg 41 ved Vivobarefoot og 42 ved INOV 8, 42 ved Merrell og str 40 ved Skora, så de er store i størrelsen i forhold til andre skomærker.



Jeg nævnte i overskriften at der var tale om en liret udgave af Trailglove fra Merrell  (en sko som jeg bl.a. i 2012 Løb Hammer Trail 50 miles i) For begge sko er, som jeg ser det, lavet til tørt underlag og har stort set samme greb i underlaget - ikke specielt meget, hvis terrænet viser tænder! Pasformen i forfoden er stort set ens, der er masser af plads til ens fødder. Men Skora skoen sidder bare betydelig bedre på min fod, ikke at Trailglove sidder dårligt, men som før nævnt - gedeskindet gøre bare en forskel til den positive side - det er rent lir og lækkert at løbe i!!

Skulle jeg vælge en Skora til et langt bjergløb, så bliver det først når de kommer med en mere grov sål, hvor der er mere greb i sålens mønster. Man kunne nok godt løbe langt i den, men jeg ville nødigt give den fuld smæk ned ad et bjerg med så lidt knop under fødderne. Her vil jeg heller gå med livrem og seler og have masser af greb i sålen, således at jeg ved at jeg kan bremse og styre mit nedløb.
Så Skora: kom så med en Skora Hardcore model, med samme overdel i gedeskind og en ordentlig grov profil på sålen!!

Skoens pris kan nok fra holde nogle  personer at købe den, set til 1100 kr dog kan den købes hos NaturligFod til 900. Til oplysning kan jeg sige at jeg fik mine til 750 kr, hvilket jeg synes er en fin pris for denne sko.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar